De OVS nieuwjaarsbrief

Eerst en vooral willen we deze gelegenheid te baat nemen om iedereen alsnog vrolijke feesten te wensen. De afgelopen 2 jaar waren zeer zwaar voor ons allemaal, dus we hopen dat iedereen – al dan niet op een andere dag, en misschien ook in een andere vorm dan gewenst – fijne feestdagen heeft of heeft gehad, en we wensen iedereen een goed en strijdbaar 2022 toe.

Ook voor OVS kijken we alvast naar volgend jaar, en hopen we dan enkele zaken te (her)bekijken. We hopen bijvoorbeeld in 2022 een algemene ledenvergadering te organiseren, zodat we de nodige aanpassingen kunnen doen aan onze interne werking, mét de steun van onze leden.

Maar ook zullen we in 2022 blijven werken rond de sociale dialoog en strijd, en doen we ons best om de muren die de directie opwerpt te doorbreken, om zo voor alle spoormensen de werkomgeving beter te maken. Voor ons blijft ook daar de prioriteit voldoende volk, om zo alle diensten optimaal te laten werken, zonder dat dit ten koste gaat van het welzijn van de werknemers. Maar ook voor andere dossiers die bij ons belanden zullen we blijven strijden voor verbeteringen.

Het is geen geheim dat de OVS afgelopen jaren veel kritiek heeft gespuid op de directie en politiek. Het niet aflatende besparingsbeleid en de immer hogere verwachtingen op vlak van productiviteit in alle sectoren en beroepen van de Belgische Spoorwegen bereikte haar plafond reeds jaren geleden. Het tekort aan middelen maakt een performant en gebruiksvriendelijk aanbod al langer dan vandaag een onmogelijke taak. Deze boodschap en deze aanklacht, maakte de OVS allerminst populair bij de hiërarchische lijn en haar machtige overheid, maar dit is nu eenmaal het onprettige lot van een strijdbare vakbond.

Balancerend tussen de loopgraven en de (non) speaking terms werden we dan ook meermaals geconfronteerd door tegenstrevers. Op zich is dat niet verwonderlijk: wanneer je als syndicale organisatie niet akkoord gaat met de liberalisering en dus stervensbegeleiding van de openbare dienstverlening, dan leidt dit uiteraard tot grote meningsverschillen met wie dit plan wel nastreeft. We kunnen ons vrolijk maken over zaken als “samen pro’s”, waar we in de grond wel achter staan, maar als dit als een facade wordt opgetrokken voor een bedrijf dat besparingen ten koste laat gaan van welzijn, dienstverlening en veiligheid, dan voelt dit aan als een kers zonder taart.

Toch bewoog er heel wat op syndicaal gebied. Wederom liet de basis haar onvrede merken en werd een nieuw voorstel voor sociaal akkoord naar de prullenbak verwezen, we hopen dat onze analyse voor alle collega’s nuttig was om een oordeel te vellen over dit voorstel. De sociale inspectie kwam, mede dankzij OVS, tot een ingebrekestelling van de maatschappij omdat reeds 50 jaar lang de geldende wetgeving werd overschreden: overwerk en overdragen van rust en compensatiedagen zijn voortaan ook verboden voor de Belgische Spoorwegen, wat zal leiden tot een betere work-life balance. Diezelfde inspectie houdt de NMBS ook nauw in het oog voor het komende hitteplan.

We hopen dat we in onze toekomstige werking, zoals steeds, de steun van onze militanten en leden kunnen genieten, die we alvast bedanken voor alles wat ze voor ons hebben gedaan en blijven doen. Zonder hen waren wij niet in staat te doen wat we doen.

Ten slotte hopen we ook dat de intersyndicale samenwerking volgend jaar nog beter gaat. De militanten van verschillende bonden kunnen elkaar vaak op lokaal of zelfs gewestelijk vlak vinden, en we hopen dat we die lijn kunnen blijven doortrekken.

Dus we wensen iedereen alvast een fijn oud- en nieuwjaar, op het pad naar een strijdbare toekomst!

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.