Linda: tussenkomst CEO Dutordoir en centrale preventieadviseur


Update: nog geen vierentwintig uur na het indienen van onze klacht -die ernstig werd genomen- bij de preventieadviseur en het management, werden de testen met Linda voorlopig stopgezet. Zie foto.


Lees ook: https://www.ovs-sic.be/nl/nieuwe-vertrekprocedure-flopt-in-testfase-met-reizigers-catastrofe-nipt-voorkomen/

Geachte heer preventieadviseur,

CC Mevrouw Dutordoir, CEO NMBS

Momenteel worden testen uitgevoerd met de nieuwe vertrekprocedure Linda op de relaties E5xx en 225x tot e229x (orderboekbericht OB4-21020).

We werden in kennis gesteld van diverse onregelmatigheden bij deze testen, waarvan één zelfs leidde tot een potentieel levensgevaarlijke situatie.

We kregen melding dat op 21/04/2021 de bestuurder van E533 op zijn tablet de melding “Verrichting Gedaan” (VG) kreeg, op een ogenblik dat de deuren van zijn konvooi niet gesloten waren, en dit zonder tussenkomst van de treinbegeleider.

Blijkbaar was LINDA, zonder dat de bestuurder zich hiervan bewust was, teruggesprongen naar of blijven hangen op een vorige halte. Enkel het alerte optreden van de treinbegeleider, die zich gelukkig aan boord bevond en de noodrem kon bedienen, en het gegeven dat er op het ogenblik dat de trein in beweging kwam geen reizigers aan het in- of uitstappen waren, heeft een mogelijke catastrofe voorkomen.

Om een ons onbegrijpelijke reden worden deze testen bovendien uitgevoerd met materieel waarop de treinbestuurder in de stuurpost geen enkele indicatie heeft over het al dan niet gesloten zijn van de deuren van het gesleepte konvooi.

De voorgestelde “oplossing” zou eruit bestaan dat de treinbestuurder na het ontvangen van de VG moet controleren of het juiste station wordt weergegeven op zijn eDrive. Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld en niet aanvaardbaar in een veiligheidsprocedure. De aanduiding VG op de eDrive vormt voor de bestuurder juist de impuls tot aanzetten, en mag vanzelfsprekend pas weergegeven worden indien aan alle voorwaarden voldaan is.

Het lijkt ons een evidentie dat als testen dergelijke tekortkomingen in het systeem blootleggen, deze stopgezet dienen te worden tot een afdoende en structurele oplossing geboden kan worden.

Gezien de gevaarsetting -reizigers of personeel dat mogelijk in- of uitstapt terwijl een konvooi in beweging komt- verzoeken we u hierin met de grootst mogelijke spoed tussen te komen.

2 Comments on “Linda: tussenkomst CEO Dutordoir en centrale preventieadviseur”

  1. Proficiat en respect.
    Binnen de 24u na jullie tussenkomst is de test met LINDA stopgezet.
    Hopelijk is dit definitief en ziet men nu in dat het “probleem” met de vertrek procedure niet met een app of informatica toepassing is op te lossen.

  2. Informatica toepassingen zijn hulpmiddelen, maar zullen nooit alle menselijke handelingen kunnen vervangen, toch niet in 2021. Het is gewoonweg niet betrouwbaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.