Goederen: Sibelit jaagt treinbestuurders de dood in.

…en ze weten het zelf goed genoeg!

Sibelit is een partnership tussen Lineas, SNCF Fret, CFF Cargo (Zwitserland) en CFL Cargo (GH Luxemburg). Ze verzekeren hoofdzakelijk treinen over de Athus-Meuse lijn van Antwerpen tot Italië of Zwitserland.

Al enkele jaren kampt Sibelit met ernstige problemen: tekort aan tractiematerieel, tekort aan personeel, tekort aan financiële marge om een degelijke service te bieden. De gevolgen zijn merkbaar op en rond te lijn. Vooral in de herfstperiode valt de ene na de andere trein in nood op de steile hellingen van de Ardennen. Van het personeel wordt dan extra flexibiliteit verwacht om die problemen de baas te kunnen blijven.

De Risk en Fatigue factor

De Risk en Fatigue-tool meet de zwaartebelasting van reeksen voor treinbestuurders. Men bepaalt dus hoe zwaar en gevaarlijk een bepaalde reeks gemiddeld is voor een treinbestuurder. Het is een programma ontwikkeld in Groot-Brittannië na enkele zware treinongelukken. Ook Lineas gebruikt sinds een tijdje dezelfde tool om de zwaartebelasting van de reeksen te meten.

We stellen echter vast dat, in sommige reeksen die rijden voor Sibelit, de zwaartebelasting meer dan een derde hoger ligt (36 procent) dan het aanvaardbare benchmark-cijfer (21 procent). Rekening houdend met bijkomende gevraagde flexibiliteit, vormt dit cijfer een ernstig risico op professionele fouten van de treinbestuurder. Wanneer dit soort zwaartebelasting voor langere tijd wordt opgedrongen, dan riskeert men bovendien ernstige gezondheidsproblemen. Sibelit verschuilt zich echter achter een tekort aan middelen om de reeksen leefbaar te maken (veiligheid versus winst?).

Hoewel de OVS toejuicht dat dergelijk meetsysteem wordt toegepast op de reeksen, verwachten we uiteraard ook dat er iets gedaan wordt met deze alarmerende resultaten. Enkel op die manier, kan een treinbestuurder de reeks blijven doorlopen tot aan zijn pensioen.

OVS roept tevens de NMBS op om deze meetmethode bij reizigersdiensten eveneens toe te passen. Wij zullen dit dan ook aankaarten op volgend overleg met de directie NMBS én hiervan een strijdpunt maken in de comités PBW na de sociale verkiezingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.