Schaam u, Bellot!

Geachte minister Bellot,

Gisteren, 28 november 2018, wees u met een beschuldigende vinger naar het NMBS-personeel als oorzaak van veel treinvertragingen. Vertraging bij vertrek van de trein kan volgens u enkel maar te wijten zijn aan het te laat komen van de treinbestuurder of technische problemen.

Uitspraken zoals deze zijn een klap in het gezicht van elke spoorwegmedewerker, mensen die dag en nacht op de meest onmogelijke uren en in moeilijke omstandigheden klaar staan om het treinverkeer, binnen de beperkingen opgelegd door uw regering, vlot te doen verlopen. Net dankzij de inzet van deze mensen ontsporen de spoorwegen niet volledig!

Met uitspraken zoals deze, een voogdijminister onwaardig, bewijst u uw onkunde wat betreft de praktische kant van het spoorweggebeuren. We kunnen immers zonder problemen een dozijn redenen opsommen waardoor een trein te laat kan vertrekken, buiten de wil van het treinpersoneel om. 

Door te stellen dat Infrabel en de NMBS maar de nodige maatregelen moeten treffen binnen de hen toebedeelde budgettaire enveloppe, onttrekt u zichzelf en de regering waarvan u deel uitmaakt aan elke verantwoordelijkheid. Het zijn echter net de door uw regering doorgevoerde besparingen, gecombineerd met een jarenlang gebrek aan broodnodige investeringen, die ertoe geleid hebben dat de situatie nu onhoudbaar wordt. Personeelstekorten leiden er haast dagelijks toe dat zieke collega’s niet vervangen kunnen worden, en bij technische problemen zijn er geen reserve-stellen of hulpelementen beschikbaar. Ooit stonden in alle grote depots locomotieven en een bestuurder klaar om defect materiaal snel af te slepen zodat de vertragingen op het net beperkt bleven.

De investeringen die daarvoor nodig zijn kunnen enkel en alleen van u en uw regering komen. Het zou u sieren om de hand eerst in eigen borst te steken vooraleer u een beschuldigende vinger uitsteekt naar het personeel dat de spoorwegen, ondanks alles, nog draaiende houdt. Tenslotte willen we u nog wijzen op het enige lichtpuntje in de tevredenheidsenquête: over het personeel is de reiziger over het algemeen wel tevreden.

Hoogachtend,
OVS

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.