De “overgang”, een extra dagje thuis?

Een overgang is een gekend begrip bij het rijdend personeel , maar bij het overige personeel een nogal obscuur gegeven dat soms op wat afgunst kan rekenen.
Voor het rijdend personeel zijn er strengere voorwaarden verbonden voor het toekennen van een cx of een rx. Zo moet bijvoorbeeld een cx ten laatste aanvangen om 23:00 hr en moet minstens 34 uur duren. Na een cx mag je bovendien ten vroegste om 05:00 hr beginnen. Dit gecombineerd met de constant wisselende uren zijn er dagen dat er geen cx kan toegekend worden of dat de duur minder dan 34 uur is. In dat geval wordt er een overgang toegekend.

Maar wat is nu juist een overgang ? Een overgang is om het simpel uit te drukken een gewerkte dag met nul uren. De treinbestuurder of treinbegeleider moet niet komen werken , er wordt geen cx/rx/kd/vv in mindering gebracht. Maar in ruil hiervoor mag je wel 7,8 uur extra werken per toegekende overgang in dat kwartaal. Zo kan bijvoorbeeld een treinbestuurder perfect  5 dagen werken van 9 uur gevolgd door een overgang en nog te weinig uren gepresteerd hebben ( 5 x 9 uur – 7,8 uur = 37,2 uur i.p.v de vereiste 40 uur ).

Een overgang is om het simpel uit te drukken een gewerkte dag met nul uren.

Maar het venijn zit hem in de details , zo heeft een overgang geen minimumduur of een uiterst begin- of einduur. Dit gecombineerd met het gegeven dat het rijdend personeel niet in een 3×8 stelsel werkt ( onregelmatige cyclus heet dit zo mooi ) maakt dit zeer brute en bedenkelijke ritme wisselingen mogelijk. Alle mogelijke uren kunnen en mogen ingepland worden zolang er maar 14 uur tussen twee diensten zit. Zo kan een treinbestuurder perfect op maandagavond aan nachtshift doen van bijvoorbeeld 23:00 hr tot dinsdagochtend 07:00 hr , op dinsdag een overgang krijgen om vervolgens op woensdagochtend een supervroege te doen van 03:00 hr tot 11:00 hr. Niet echt menswaardig en bevordelijk voor de veiligheid maar wel spijtig genoeg dagdagelijkse realiteit…

Zo zie je maar elk voordeel heeft zijn nadeel ! ofwel stemt tot nadenken nietwaar !

OVS strijdt al jaren, met dank aan zijn militanten, voor humane werkomstandigheden. Spoorwegpersoneel werkt dan misschien “maar” 36u per week gemiddeld, de voorwaarden die worden opgelegd zijn soms mensonterend. Door bemiddeling, maar ook aan te kaarten dat de bundel 541 op zich geen afdoende humaniseringsmechanisme bevat, trachten wij het hoofd te bieden aan een steeds veeleisender omgeving.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.