Extra festivaltreinen: met welk personeel?

Gisteren kondigde de NMBS aan dit jaar niet minder dan 76 extra treinen in te leggen naar de zomerfestivals. Speciaal hiervoor wordt zelfs een treinstel in een nieuw jasje gestoken. Wat het persbericht niet vermelde, was welk personeel deze treinen, samen met alle andere extra treinen die deze zomer gewoontegetrouw naar de kust en andere evenementen zullen worden ingelegd, zal moeten verzekeren.

Zowat alle operationele diensten binnen de NMBS worden getroffen door personeelstekorten, maar vooral de treinbegeleiders staat het water tot aan de lippen. Vrije dagen worden maar mondjesmaat toegekend, en vaak weet men pas daags voordien of een vrije dag werd goedgekeurd, of een reeds goedgekeurde dag niet werd ingetrokken. Plannen maken is dus onmogelijk. Op de gewaarborgde vormen van loopbaanonderbreking zoals ouderschaps- of zorgverlof na is het nagenoeg onmogelijk om deeltijds te werken.

Eén en ander leidt vanzelfsprekend tot problematische thuissituaties, een verhoogd ziekteverzuim en burn-outs, waardoor de druk op het overblijvend personeel verder toeneemt en de neerwaartse spiraal nog sneller gaat draaien. Meer en meer treinbegeleiders verlaten het bedrijf, of overwegen dit sterk.

Deze situatie werd reeds meermaals aangekaart op alle niveaus, maar de directie lijkt doof voor de alarmsignalen. Dat net op een moment dat het huidige personeelskader nog nauwelijks volstaat voor het verzekeren van het reguliere treinaanbod een groot aantal extra treinen naar festivals worden aangekondigd, is een kaakslag voor het personeel dat hierdoor wellicht deze zomer nauwelijks thuis zal zijn en zelf amper kans heeft om naar deze festivals te trekken.

De NMBS speelt als publieke dienstverlener een sleutelrol in het streven naar een duurzame mobiliteit, en het inleggen van extra treinen kadert dan ook perfect in de maatschappelijke rol van de spoorwegmaatschappij. Het is echter onaanvaardbaar dat dit gaat ten koste van de rechten van het NMBS-personeel. Het aantal vervoerde reizigers is op grofweg vijftien jaar met de helft gestegen, terwijl het personeelsbestand met een kwart is ingekrompen.

Alle beloften ten spijt lijkt het erop dat ook dit jaar het aantal voorziene aanwervingen niet gehaald zal worden. De Onafhankelijke Vakbond voor het Spoorpersoneel zal dan ook de personeelstekorten op alle niveaus blijven aanvechten, en sluit in de toekomst hardere acties niet uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.