En plots mocht de ingehuurde veiligheidsagent het slot draaien

Op 17 april sloeg het noodlot in Vorst-rijtuigen toe. De veiligheidsagent van securail verantwoordelijk voor het binnen- en buitenlaten van de hoge snelheidstreinen (TGV’s) meldde zich ziek voor de nacht. Een vervanger kon niet gevonden worden.

De lokale NMBS-leiding had er geen beter idee op gevonden dan een private firma op te bellen om even in springen. Een agent is toch een agent?

Niet helemaal. Buiten het feit dat er wel degelijk enkele veiligheidshandelingen dienen te gebeuren (er moet telkens een veiligheidsslot gedraaid worden als er een trein moet binnenrijden) kan men zich grote vragen stellen of eender wie uit een private firma wel geschikt is om beveiligingsopdrachten langs het spoor uit te voeren. Vandaag selecteert de NMBS-groep haar personeel op basis van een aantal vereiste competenties en voorziet ze dat personeel een adequate opleiding om het werk uit te voeren. Wanneer zij zou overschakelen op private firma’s, verliest ze haar grip op die zaken en riskeren er ongelukken te gebeuren.

Ditmaal liep het gelukkig goed af omdat er adequaat werd gereageerd vanuit de werkvloer. De OVS zal echter niet dulden dat de privatisering van securail op zo een slinkse wijze doorgevoerd wordt. Wij volgen dit verder op en komen tussen wanneer nodig.

Er loopt trouwens wel meer mis wat de beveiliging van Vorst betreft. Volgens één van onze leden is één van de toegangspoorten voor treinstellen lang defect geweest en stond dus gewoon open. En naast het draaikruis met badgelezer dat vanop de personeelsparking toegang geeft tot de terreinen, bevindt zich een slagboom voor het autoverkeer waar voetgangers gewoon over, onder of langs kunnen kruipen. Wat is het nut van veiligheidscontroles in het station als kwaadwillenden zich ook via de werkplaatsen zonder al te veel problemen toegang kunnen verschaffen tot de treinstellen?

Print Friendly, PDF & Email

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.